Soru ve Cevaplarıyla Stok Affı

Soru ve Cevaplarıyla Stok Affı

6736 Sayılı Kanunda eczacıları ilgilendiren tek husus, eczanelere stok düzenlemesi hakkı getiren Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi midir?

Söz konusu 6736 sayılı kanunda, eczanelerdeki fiili stoklar ile kaydi stoklar arasındaki farkın düzeltilmesiyle ilgili kanun maddesinin yanısıra, meslektaşlarımızı da ilgilendiren aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır.

Eczanelerde stok düzenlemesi getiren maddenin özeti nedir?

Stoklarda kaydi olarak yer aldığı hâlde fiilen bulunmayan ilaçların, maliyet bedeli üzerinden fatura düzenlemek suretiyle kayıtlarından çıkarılabilmesine imkan tanınmıştır.

Faturada maliyet bedeli üzerinden %4 oranında hesaplanan KDV, elektronik ortamda beyan edilecek ve ödenecektir.

Stok düzenlenmesi ile ilgili beyannamenin verilme tarihi ne zaman sona ermektedir?

Beyanname, en geç 30 Kasım 2016 tarihine (bu tarih dâhil) kadar verilecek ve tahakkuk edecek vergi de aynı süre içinde ödenecektir.

Stok düzenlemesi ile ilgili bu vergi gider olarak gösterilebilecekmidir?

Ödenen bu vergi, hesaplanan KDV’den indirilemeyecek, gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınamayacaktır.

Stok düzenlemesi yapıldıktan sonra geçmişe dönük olarak inceleme yapılabilecek midir?

Düzeltmeye tabi tutulmuş stoklarla ilgili olarak geçmişe yönelik tarhiyat yapılmayacağı gibi ceza ve faiz de uygulanmayacaktır.

Stok düzenlemesi bir örnekle açıklanabilir mi?

….. Eczanesi sahibi, stoklarında kaydi olarak yer aldığı hâlde fiilen bulunmayan ilaçları faturalandırarak kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmek için,  stoklarında bulunmayan ve maliyet bedeli örneğin 100.000 TL olan ilaçlar için düzenlediği faturada 4.000 TL KDV hesaplayarak beyan edecektir.

Tahakkuk eden verginin en geç ödeme tarihi nedir?

 Tahakkuk eden vergi en geç 30 Kasım 2016 tarihine kadar ödenecektir.

Düzenlenen bu faturanın muhasebe kayıtlarına intikali nasıl olacaktır?

Düzenleme;  689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİD. VE ZAR. 104.000 TL (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider)

                        600 YURTİÇİ SATIŞLAR 100.000 TL (6736 sayılı Kanunun 6/2 maddesi)

360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR 4.000 TL şeklinde gerçekleştirilecektir.

 Matrah artırımı ile ilgili düzenleme nedir?

Yıllık gelir vergisi mükellefleri ile katma değer vergisi mükellefleri 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 takvim yılları için 6736 sayılı Kanunun 5 inci maddesine göre matrah ve vergi artırımından yararlanabileceklerdir.

Matrah artırımı ile ilgili süre nedir?

Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar başvuru yapılabilecektir. Buna göre, matrah ve vergi artırımında bulunmak isteyen gelir vergisi mükellefleri ile katma değer vergisi mükellefleri,  31 Ekim 2016 tarihine (bu tarih dahil) kadar gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden artırımda bulunabileceklerdir. Mükellefler, en geç 31 Ekim 2016 tarihine (bu tarih dahil) kadar ilgili vergi dairesine başvurmadıkları takdirde, 6736 sayılı Kanunla getirilen matrah ve vergi artırımı hükümlerinden yararlanamayacaklardır.

Matrah artırımı için belirlenen oranlar nedir?

2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 takvim yıllarına ilişkin olarak, daha önce beyan edilen gelir vergisi matrahlarının;

2011 yılı için; %35,

2012 yılı için ; %30,

 2013 yılı için; %25,

 2014 yılı için; %20,

2015 yılı için ; %15  oranlarından az olmamak üzere artırılması gerekmektedir.

Bu oranların üzerinde de artırımda bulunabilinecektir. Gelir vergisi mükellefleri için artırıma esas olacak matrah, üzerinden gelir vergisi hesaplanan matrah olacaktır.

Matrah artırımı için alt limit belirlenmiş midir?

Evet belirlenmiştir. Geliri bilanço esasına göre tespit edilen gelir vergisi mükellefleri ;

*2011 yılı için; 14.000 TL’den,

*2012 yılı için;  14.820 TL’den,

*2013 yılı için;   15.740 TL’den,

*2014 yılı için ; 16.740 TL’den,

*2015 yılı için; 18.970 TL’den az beyanda bulunamayacaktır.

 Matrah artırımı için % kaç oranında ödeme yapılacaktır?

% 20 oranında vergi ödemesi yapılacaktır.

Vergisini düzenli ödeyenlere sağlanan bir avantaj varmıdır?

Evet, % 20 yerine %15 oranında ödeme yapılacaktır.

Matrah artırımı yapılan eczaneler daha sonra incelenebilecekmidir?

Hayır, incelenmeyecektir. 6736 sayılı Kanunun 5 inci maddesi kapsamında tevkifata tabi herhangi bir ödeme türü için artırımda bulunulması durumunda, vergi artırımında bulunulan ödeme türüne ilişkin olarak artırımda bulunulan yıl için gelir (stopaj) ve kurumlar (stopaj) vergisi yönünden vergi incelemesine ve tarhiyata muhatap olunmayacaktır.

Matrah artırımının vereseli eczaneleri ilgilendiren hususu nedir?

Matrah artırımı talebinde bulunulan yıllarla ilgili olarak gelir vergisi mükelleflerinin ölümü veya gaipliği hâlinde, bu mükelleflerin varisleri, muris adına matrah artırımında bulunabilirler. Bu takdirde, tüm mirasçıların birlikte matrah artırımında bulunması gerekeceği tabiidir. Ancak şahsi ticari işletmenin faaliyetinin mirasçılar tarafından sürdürülmesi hâlinde, bu faaliyeti devam ettiren mirasçı veya mirasçıların matrah artırımında bulunması yeterli olacaktır.

Asgari geçim indirimi ile ilgili husus nedir?

Ücretlilerde asgari geçim indirimi nedeniyle ilgililer veya işverenler adına tarh ve tahakkuk ettirilen gelir vergisi ve bu vergiye bağlı cezalar Kanun kapsamındadır. Bu alacaklar için de 30/6/2016 tarihi esas alınacaktır. Bu tür borçların kapsamı için Mali Müşavirler ile görüşülmesi uygun olacaktır.

2016 yılına ilişkin olarak hangi tarihten önceki vergi borçları kapsam dahilindedir?

2016 yılına ilişkin olarak 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları Kanun kapsamındadır.

 2016 yılına ilişkin olarak yıllık tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi, yıllık harçlar gibi alacaklar Kanunun kapsamına girmektedir. Ancak, Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (2) numaralı alt bendi gereğince, 2016 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti bu Kanun kapsamında değildir.

Kapsama giren idari para cezalarının kapsam tarihi nedir?

İdari para cezalarından, 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce verilen ve Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla kesinleştiği hâlde ödenmemiş veya ödeme süresi geçmemiş ya da dava açılmış veya dava açma süresi geçmemiş olanlar kapsam dâhilindedir.

Belediyelere verilen vergi borçları ile ilgili düzenlemeler nelerdir?

30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde ise bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları,

2016 yılına ilişkin olarak,  30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, kapsama girmektedir.

Belediyelerin, su abonelerinden olan ve vadesi 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş bulunan su, atık su ve katı atık ücreti alacakları ile bunlara bağlı fer’i alacakları (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) kapsam dahilindedir.

Kanun kapsamında yapılacak ödemeler taksitlendirilebilecek midir?

Kanunun 10 uncu maddesi hükmü ile azami taksit süresi 18 eşit taksit olarak belirlenmiştir. Ayrıca 6- 9 ve 12 eşit taksitte ödeme seçenekleri de bulunmaktadır.

Taksitlendirmede fiyat farkı olacak mıdır?

Taksitle yapılacak ödemelerde;

 *Altı eşit taksit için (1,045),

* Dokuz eşit taksit için (1,083),

* Oniki eşit taksit için (1,105),

*Onsekiz eşit taksit için (1,15), katsayısı ile ödenecek tutar çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır

 Taksitlendirmeyi örnekle açıklarmısınız?

Kanun kapsamında yapılandırılan alacak tutarı 4.500,00 TL ise ve mükellef yapılandırılan alacak tutarını 18 eşit taksitte ödemeyi talep etmiş ise;  4.500,00 TL alacak tutarı (1,15) katsayısı ile çarpılacaktır. Bu şekilde bulunan tutar, 18’e bölünmek suretiyle taksit tutarı hesaplanacaktır.

18 eşit taksit için taksitlendirmeye esas tutar : 4.500,00 x 1,15= 5.175,00 TL Taksit tutarı : 5.175,00 / 18= 287,50 TL’dir. Taksitlendirmeye esas olan 5.175,00 TL’nin (5.175,00 - 4.500,00=)675,00 TL’si toplam katsayı tutarıdır.

Taksitlendirmede kredi kartı kullanılabilecekmidir?

6736 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılan alacak tutarının kredi kartı kullanılmak suretiyle de ödenmesine imkân vermektedir. Madde hükmüne göre kredi kartı kullanılarak ödeme yapılabilmesi için aracılık yapan bankalarla anlaşma yapılması gerekmektedir.

Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine ödenecek alacakların tahsilatı amacıyla ödemeye aracılık yapacak bankalarla gerekli anlaşma sağlanmış olup kredi kartı kullanılmak suretiyle yapılacak ödemeler Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesi üzerinden yapılacaktır. Bankaların uygulama geliştirmeleri hâlinde, internet siteleri veya şubeleri üzerinden de kredi kartıyla tahsilat işlemleri yapılması mümkün olacaktır. Kredi kartı ile yapılacak ödemeler, tüm taksitlerin veya bir ya da birden fazla taksitin defaten ödenmesi ya da bir veya birden fazla taksitin ilgili taksit aylarına yansıtılmak suretiyle ödenmesi şeklinde yapılabilecektir.

Mahsuben ödeme mümkünmüdür?

6736 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasında, Kanun hükümlerinden yararlanarak borçlarını yapılandıran mükelleflerin vergi dairelerinden olan alacaklarıyla yapılandırılan borçlarını ne şekilde ödeyebilecekleri hususu düzenlenmiştir.

 Madde hükmüne göre, Kanun hükümlerinden yararlanmak için başvuruda bulunan ve ödenecek tutarları ilgili vergi mevzuatı gereği iade alacağından kendi borçlarına mahsuben ödemek isteyen borçluların, bu taleplerinin yerine getirilebilmesi için başvuru ve/veya taksit süresi içinde ilgili mevzuatın öngördüğü bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etmeleri şarttır.

Süresinde ödenmeyen taksit olursa uygulanacak işlem nedir?

Ödenmesi gereken taksitlerin ilk ikisi süresinde ödenmek koşuluyla, kalan taksitlerden; bir takvim yılında iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla Kanun hükümlerinden yararlanılmaya devam edilir.

İlk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde de ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde matrah ve vergi artırımına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir.

ANKARA ECZACI ODASI
YÖNETİM KURULU